Funderingar

Undrar vad det är som gör att livet är på ett visst sätt. Det mest logiska borde vara att det är som det är på grund av olika val man gjort, men tänk så är det inte så. Tänk om det är förutbestämt att vissa saker ska hända. Hur vet man att det inte är så? och om det är så, vad är det då för mening med att leva? Om allting redan är bestämt så finns det ju inget utrymme för någonting annat. I så fall är det som att det redan har hänt, utan att det egentligen har det. Det är som en bok, eller en film. Historien är ju redan klar. Det spelar ingen roll vad man gör för historien kommer ändå inte att ändras, den är fast.

Det är omöjligt att veta hur det ligger till. Det finns ingen möjlighet att testa. Ibland tänker jag att "så ska jag göra nästa gång i nästa liv " men så kommer jag på mig själv.. nästa liv ? vadå nästa liv? Du har ett liv och det lever du nu.. det går inte att göra någonting och tänka att om det blir fel så är det bara att göra annolunda nästa gång. Det finns ingen nästa gång. Du har en chans

Hur vet man att man gör rätt? Fast som jag skrev tidigare så kanske det är ovidkommande. Det spelar ju ingen roll om man gör rätt/ fel eller ingenting alls om allting redan är förutbestämt. Tänk om det inte är förutbestämt då? Hur vet man i så fall att man tar rätt beslut? Finns det egentligen något beslut som är rätt eller fel? Kanske, kanske inte. Jag tror att allting är både rätt och fel, beroende på hur man ser på det.

Godnatt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0